Satsar stort på marknadsföring

 

De utländska spelbolagen har de senaste åren satsat hårt på marknadsföring för att ta sig in på den svenska spelmarknaden. Detta har de verkligen lyckats med och nu försöker man stoppa dem med ett främjandeförbud.

523560-cards-in-hand

Svenska spel tappar i intäkter när fler går till de utländska spelbolagen och spelar, det har vi redan konstaterat. Vi har även konstaterat att Svenska spel delvis tappar för att man ökat spelansvaret och infört regler som innebär att alla måste registrera sig innan de spelar och att de inte längre kan spela anonymt. Men mycket har nog även att göra med att Svenska spel dragit ner på sin marknadsföring och de utländska spelbolagen ökat sin.

Stora investeringar i reklam

Av all spelreklam som vi tar emot står nämligen de utländska spelbolagen för över 60 procent, skriver Dagens Nyheter. Under förra året satsade spelbolagen hela 3,7 miljarder kronor på reklam och det är 1,2 miljarder mer än vad de satsade året innan. De utländska spelbolagen ökade sina investeringar i marknadsföring till 2,6 miljarder under förra året och året innan satsade de 1,4 miljarder. Enligt Lotteriinspektionens siffror för det första kvartalet i år ser trenden ut att hålla i sig och de oreglerade spelbolagen bara ökar sin marknadsföring. Bara under första kvartalet i år har de investerat 800 miljoner kronor i marknadsföring.

Främjandeförbud tas fram

För att få bukt på den ökande marknadsföringen av spel från utländska aktörer, har regeringen stramat upp reglerna och har försökt instifta ett fungerande främjandeförbud. Detta främjandeförbud innebär att man inte får marknadsföra eller lyfta fram spel från aktörer som inte får bedriva verksamhet enligt lotterilagen, vilket de utländska spelbolagen gör. Att man utökat främjandeförbudet har inte tagits emot med öppna armar av alla. Till exempel gör detta förbud att de stora tidningarna i Sverige förlorar enormt mycket pengar i annonsintäkter eftersom de annonserat de utländska spelbolagen tidigare.